Removal of Tefillin before Mussaf Rosh Chodesh
Question:
I have read that one is not supposed to wear tefillin during Mussaf on Rosh Chodesh. How important is this?
1. Once I forgot to take them off and only realized in the middle of Shemoneh Esrei. Should I have stopped in the middle, removed them, and continued, or left them on?
2. Another time I forgot to bring a bag, so if I had taken off the tefillin they would have been left exposed on the table or chair. Should I have still removed them?
Answer:
There is a custom to take off tefillin before Mussaf on Rosh Chodesh. Just as on Yom Tov one does not wear tefillin, since Yom Tov itself is an os (a sign of union between Hashem and His people), so too one should not wear tefillin during the part of the tefilloh that highlights Rosh Chodesh.[1] The Levush extends the custom to the section of kerias Hatorah the mentions Rosh Chodesh (the fourth aliya).[2]
The general custom (which is mentioned in the Mogen Avrohom [25:30], where it is based on the Arizal) is to take off the tefillin after the Kaddish preceding Mussaf. However, halachic considerations would suggest removing the tefillin slightly earlier. During Uvo Letzion prior to Yehi Ratzon is the best time to begin taking off the tefillin.[3] The ideal practice is for everyone, including the shaliach tzibbur, to say Uvo Letzion and to remove, wrap and put the tefillin away in the bag before Kaddish. That way, Shemoneh Esrei could begin immediately after Kaddish.
If you can only take them off but cannot wrap them and put them away, whether due to a lack of time or because you do not have your tefillin bag with you in shul, you should still fulfill the custom of removing your tefillin, even if your care for them will be substandard this time.
If you forgot to remove your tefillin before Mussaf, you should not remove them during your Shemoneh Esrei. Removing the tefillin is a custom. During Shemoneh Esrei, you are having an intimate conversation with Hashem, and you should not interrupt or distract yourself from this conversation in order to fulfill the custom.[4]
BookID: 1 Chapter: 423
[1] מחבר או''ח סימן תכ''ג ס''ד ובמ''ב שם סק''י וכן בס''ס כ''ה בהלכות תפילין ע''ש.
[2] וז''ל בסימן תכ''ג ס''ד ולי נראה לחלוץ התפילין בעת קריאת הס''ת קודם שקוראין ובראשי חדשיכם דלא גרע מוסף קריאת הס''ת ממוסף דתפלה עכ''ל. ובשו''ת רמ''ע מפאנו ס''ס ק''ח גם כתב דקריאת פרשת המוספים חשובה לנו שלא בפני הבית כקרבן מוסף ומצוה מן המובחר לחלוץ תפילין לפני קריאת התורה ולא לחכות עד קודם תפלת מוסף. והחולץ לפני הלל (מלבד הש''ץ) הר''ז משובח לדעת הרמ''ע מפאנו. אבל המג''א לדינא המג''א דחה דעת הלבוש (סימן תכ''ג סק''ו).
[3] מ''ב סימן כ''ה ס''ק נ''ט בשם הלבוש ונראה דהכי ס''ל לדינא כיון דהביאו לבסוף וכן ממש''כ בסימן תכ''ג סק''י בשם הפמ''ג שיש לחלוץ התפילין בובא לציון קודם יהי רצון שנשמור חקיך ובשעה''צ סק''ה כתב משום דבמערבא היו מברכין על חליצת תפילין לשמור חקיך עכ''ל. וכן בסידור הגרש''ז כתב שחולצין קודם קדיש וכ''כ הא''ר כדי שלא יפסיק בין הקדיש לשמו''ע. וע''ע בטעמי המנהגים (על עניני ר''ח בהגהה על אות תמ''ו, דף קצ''ו) דלא יקפלם תיכף אם חולצם אחר קדיש שלא יהיה הפסק בין הקדיש לשמו''ע. עיין רמב''ם ספ''ט דתפלה שהקדיש קשור לתפלה וא''כ נראה דנכון הוא שיהא סמוך ממש בלי הפסק.
ונראה עוד טעם יש שיחלצם קודם קדיש כדי שלא יהיו התפילין מגולים בזמן תפילת מוסף, דאם יתחיל לחלצן אחר קדיש וירצה להתחיל שמו''ע יחד עם הציבור ולא ימתינו הרבה עד שיספיק לקפלן ולהכניסן לתיק, א''כ יצטרך להשאירם מגולים, ובמ''ב סימן כ''ח סק''ח כתב דנכון שלא לחלוץ תפילין של יד עד שיניח תפילין של ראש תוך התיק כדי שלא ישכח ויניח את של יד תחילה תוך התיק.
אמנם נראה דאם השאירם מגולים ולא קפלן לפני שהתחיל שמו''ע, לא יקפלם בחזרת הש''ץ אלא ימתין עד לאחר חזרת הש''ץ שלא יסיח דעתו מהש''ץ.
וע''פ דין נראה דהעצה הכי מומלצת היא לחלצן באמצע ובא לציון ויקפלן ויניחם בתיק קודם קדיש ואח''כ יתחיל בשוה עם הש''ץ. ואם הש'ץ גם יוכל לעשות כן, לא יהיה הפסק, ומיד לאחר קדיש יתחילו מוסף.
[4] ז''ל המ''ב סימן כ''ה ס''ק ס''א ופשוט דאם שכח והתחיל להתפלל בהם לא יחלצם באמצע דאינו רק מנהגא עכ''ל. אמנם אם הבושה יפריע לו הרבה ולא יוכל לכוין נראה פשוט דצריך לחלצם ואז ימשיך להתפלל בכוונה.
Should wearing tefillin during Mussaf cause someone great embarrassment, particularly if it reached the point where he cannot concentrate on the tefilloh, he is permitted to remove his tefillin during Shemoneh Esrei and continue Mussaf.